2013-10-06 | 18:00:00

Ljuspyssel

Jag börjar med att samla ihop en massa ljusrester
Den här årstiden gör jag väldigt många ljus så är det någon som har ljusrester att skänka mig så tar jag tacksamt emot.
 
Dessa ljusrester smälter jag i ett smältkärl med hjälp av ett vattnbad. Just denna konstruktion har min kära sambo byggt åt mig:
Alla bilder som är tagna i mitt hobbyrum i källaren är långt ifrån arrangerade. Dvs att jag inte städat upp i rummet då det fortfarande är under uppbyggnad.
 
Det går åt en hel del massa för att göra ett ljus så ibland måste jag tillsätta stearin och paraffin
 
När massa smällt klart är det dags att välja veke, färg och doft
Kaos i lådan..
 
 
Sen häller jag upp massan i gjutformar:
 
Sen får man vänta, vänta och vänta.
 
Dags för dekoration:
 
Jag använder en vanlig skrivare och skriver ut bilder på silkespapper.
Dessa klipper jag ut.
Sen värmer jag en tesked över ett värmeljus
 
Sen trycker jag lätt fast bilden på ljuset:
Om resultatet blir lite halvtaskigt går det att bättra på med lite lack:
 
Några färdiga resultat:
 
 
(Hoppas jag inte glömt nått nu?)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback