2012-08-24 | 14:29:09

Enkel tårta

Detta recept fanns med Ica kuriren i början av sommaren.
Tyckte den lät väldigt söt så jag tänkte att den skulle passa perfekt efter en surströmmingsmiddag.
Dock var den inte så söt.. faktiskt.
 
Här kommer receptet:
 
1 burk kondenserad mjölk (ca 400 gr)
150 gr smör
300 gr digistivekex
1 liter jordgubbar
2 st dubbeldaim
3 dl vispgrädde
 
1. Lägg burken med den kondenserade mjölken i en kastrull och täck med vatten. Småkoka i 2 1/2 timme utan lock. Se till att vattnet täcker hela burken hela tiden. Fyll annars på med mer vatten efter hand.
2. Ta upp den heta burken och skölj i kallt vatten. Låt svalna helt.
(Dessa två moment gjorde jag kvällen innan)
3. Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med plastfolie.
4. Smält smöret. Mixa digistivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen i bottnen av formen. Ställ i kylen en timme.
(Detta gjorde jag på morgonen för att sen göra resterande moment innan servering)
5. Rensa och skölj jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden och blanda med 2/3 av daimkrosset.
6. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den och dra försiktigt bort plasten och lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen. Spritsa eller bred på daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
7. Just innan servering: Topp med jordgubbar och resten av daimkrosset.
 
På bilden ovan har jag glömt daimkrosset.
 
 

Kommentarer


DATUM: 2012-08-24 TID: 17:06:15
Erika

Oj bra fråga! Är inte så ofta ute o käka! Men ofta blir det eastern palace eller Kina restaurangen på gå gatan! Samuraj på busstationen har god mat med, dom bruka ha buffé till lunch ha ja för mig! Pause bruka vi också gå på, deras räkmacka är att dö för :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback