2012-09-27 | 21:02:00

Potatis

Tänkte komma med lite tips vad gäller potatis.
Först tänkte jag nämna potatismos.
Viktigt att skiva upp potatisen i lika stora bitar. Jag brukar skiva mina i cirka 1 cm stora bitar och sen koka.
När sen potatisen kokat klart och man mosat den ska man blanda den med VARM mjölk.
Smör inte att glömma sen.
 
Sen tänkte jag nämna lite om potatisgratäng.
Där skivar jag också potatisen i ca 1 cm stora bitar.
Sen ska detta kokas med mjölk och grädde tills potatisen är mjuk.
Jag brukar koka ungefär 1 kg potatis med 2,5 dl mjölk och 2,5 dl grädde.
När potatisen är mjuk häller man över allt i en form och tillsätter lite klickar smör och gratinerar snabbt i ugnen.
På detta sätt blir gratängen krämig och går betydligt mycket fortare att göra istället för att köra allt i ugnen på en gång.
 
 

Kommentarer


DATUM: 2012-09-28 TID: 07:47:56
Nadja

Lustigt att du skriver om potatisgrätang, igår lyckades jag med min första nämligen;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback