2012-08-22 | 10:32:00

Fri uppfostran?

Jag har tänkt lite på uppfostran den senaste tiden. Ska börja med att påpeka att Ines INTE alls får som hon vill jämt. Men kanske mer ofta än andra barn? Det har jag egentligen ingen aning om. Så länge det inte är farligt för henne så får hon i princip göra som hon vill. Speciellt om det är mitt "fel" att hon från början har möjlighet att göra det. Ska ta ett exempel här:
 
Här har hon varit in på toaletten och hämtat en ny rulle toapapper. Hela rullen använde hon upp.
Hon hade jätteroligt.
Var det farligt?
Det var jag som glömt stänga toadörren.
Borde jag då här ha tagit av henne rullen?
Jag tycker inte det.
 
Hon älskar vatten och får för mig obehindrat leka med vatten. Kläder torkar, tror det eller ej.
Hittar hon en vattenpöl som hon vill plaska i. Ska hon lida då för att jag glömt ta på henne stövlar?
Ska jag börja klaga, skälla och säga att hon är dum som hoppar i vattenpölen när det är jag som glömt stövlarna?Både skor och strumpor torkar och hon är glad så därför för hon fortsätta för mig.
 
Vi har barnlås på VISSA skåp i köket. För att det finns farliga saker i vissa skåp. Resten får hon öppna och ta vad hon vill ur. Vad gör det om hon tar en kastrull och leker med? Det enda som kan hända är att jag får diska den sen men då har hon säkert haft kul med den innan. Skåp som är stängda är med porslin då hon kan tappa i golvet och skära sig om det går sönder. Knviar- självklart!
Har jag skåp som hon kan öppna har hon all rätt att öppna dom.
 
Att ge henne leksaker som hon ska vara "rädd om". Är inte det lite fel? Hon förstår inte det. Ger jag henne en leksak så har hon ju rätt att leka med den. Köper man en bok till en 1,5-åring får man kanske räkna med att en sida rycker eller att det finns bitmärken på den.
Ska man ge henne något som hon ska vara rädd om och ha när hon blir äldre är det kanske bättre att ge henne det om typ 10 år då hon fattar?
Ge henne en leksak nu och säga "du får inte leka med den" fungerar inte för en som är 1,5 år.
 
Frågor på det?
 
Nu vart det ett megalångt inlägg men ni hade ju inte behövt läsa om ni inte velat:P
 
 
 

Kommentarer


DATUM: 2012-08-22 TID: 11:16:09
Farmor

Jag har läst och det var mycket tankvärt! Tror själv att det handlar om generationsklyftan detta med barnuppfostran nu och då. Alla föräldrar vet nog vad som är bäst för sitt eget barn. Vi tyckte vår uppfostran var bra på våran tid och idag är en ny tid(och det måste vi acceptera!) Pussa världens bästa Ines ifrån mig!!





DATUM: 2012-08-22 TID: 17:11:42
Ulla

Tänk om alla barn kunde få växa upp lika som Ines och fler föräldrar vara som du och Per.
Ines är en så behaglig, söt, frimodig,charmig och harmonisk unge. Jag ler varje gång jag tänker på henne. Just nu när jag tänker på när hon åt surströmming och hennes kroppsspråk när hon fick tårta med jordgubbe.
Ulla





DATUM: 2012-08-22 TID: 19:53:14
Faster

Kloka ord. Min unge kommer nog bli ett monster :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback